„ERASMUS+“ PROJEKTAS
„TOGETHER; STRONGER”
2020–2022
BAIGIAMASIS „ERASMUS+“ PROJEKTO „TOGETHER; STRONGER“ VIZITAS
ŠIAURĖS MAKEDONIJOJE
Mokyklos komanda balandžio 17–21 dienomis dalyvavo paskutiniame ,,Erasmus+“ projekto 2020-1-RO01-KA229-079906_2 „Together; Stronger“ mobilume, kuris vyko Šiaurės Makedonijoje, Skopjės mieste. Penkių šalių partnerių iš Portugalijos, Turkijos, Rumunijos, Lietuvos ir Šiaurės Makedonijos komandos dalyvavo susitikime, kuriame atliko praktines veiklas, lankėsi Montessori darželyje bei apibendrino ir įvertino viso projekto veiklas. Į Šiaurės Makedoniją vyko mokyklos pedagogų komanda: direktorius Juozas Jančius, mokytojos Ingrida Jurevičienė, Daina Jonavičienė, Janina Dautartienė bei logopedė Aušra Stoškienė.
Pirmąją mobilumo dieną svečius ,,Primary School Mirce Acev“ mokykloje nuotaikingai pasitiko mokiniai su dainomis ir direktorė Gordana Naskovska, kuri pasakė sveikinimo kalbą. Projekto dalyviai apžiūrėjo mokyklą, bendravo su mokytojais, stebėjo mokinių veiklas ugdymo procese. Kūrybinėse dirbtuvėse, taikydami Montessori metodiką, naudodami natūralias medžiagas, projekto partneriai dekoravo medinių kiaušinių trafaretus, kuriuose atsispindėjo dalyvaujančių šalių tautinių raštų motyvai ir vėliavų spalvos, bendradarbiaudami grupelėse, dėliojo dėliones ,,Žymiosios šalių vietos“.
Kitą dieną vykome į vaikų darželį, kuriame ugdymas organizuojamas, remiantis Montessori pedagogika. Marijos Montessori ugdymo sistema suteikia vaikui pasirinkimo laisvę, leidžia lavintis savarankiškai jo paties pasirinktu greičiu, atitinkančiu jo įgūdžius ir galimybes. Sistemos esmė – unikaliai paruošta pedagoginė aplinka, kuri padeda atskleisti individualų kiekvieno vaiko potencialą. Su dideliu susidomėjimu stebėjome įstaigos ugdymo aplinkas ir vaikų veiklas. Montessori klasės – ramios, tvarkingos erdvės, pati sistema moko palaikyti tvarką tiek klasėje, tiek už jos ribų. Ši ugdymo sistema moko organizuotumo, strategijos ir įpročio mokytis. Įstaigoje diena kupina praktiškų ritualų, kurie skatina vaikus ugdytis savikontrolę. Vykdydami užduotis, vaikai mokosi savarankiškai planuoti, įgyvendinti tai, kas sumanyta, po to susitvarkyti. Mokydami Montessori metodu, pedagogai naudoja taktilines priemones, kurios skatina vaikus pasitelkti kinetinį pažinimo būdą, praktiškai netaikomą tradicinėse mokyklose. Montessori sistemoje taikomas multisensorinio mokymosi metodas padeda iki galo suvokti medžiagą, vysto vaikų kūrybingumą, polinkį inovatyvioms idėjoms ir išradimams, moko jaustis klasės bendruomenės nariais, gerbti kitus, mandagiai bendrauti. Darželio direktorė pasidžiaugė, kad įstaigos darbo gerąja patirtimi dalijasi su užsienio partneriais, mokymus organizuoja ne tik savo, bet ir kitose šalyse.
Projekto partneriai dalyvavo įvairiose išvykose ir edukacijose, suteikiančiose galimybę pažinti šalį, tradicijas, kultūrą, kulinarinį paveldą ir gamtą. Skopjė – Šiaurės Makedonijos sostinė, įsikūrusi prie gražios Vardaro upės. Skopjė susipina dvi kultūros – Osmanų imperijos ir Rytų Europos – Balkanų, todėl tai kontrastiškas miestas, visus nustebinęs nepaprastos architektūros šedevrais, gausybe muziejų, paminklų. Vienas įspūdingiausių – Aleksandro Didžiojo paminklas, kuris naktimis apšviečiamas išraiškingomis spalvomis, prie jo groja muzika. Virš kairiojo upės kranto iškilusi Kale tvirtovė leido pajusti visą Skopjės žavesį. Lankydamiesi moderniame Motinos Teresės name-muziejuje, susipažinome su jos gyvenimo istorija ir nuveiktais darbais. Gražiausias šalies vandens telkinys yra žmogaus sukurtas Matkos ežeras, kuris kartu yra ir kanjonas. Plaukdami kanjonu, grožėjomės nuostabiais gamtos vaizdais, vaikštinėdami Ochrido senamiesčio gatvelėmis bei Ochrido ežero pakrantėmis, gėrėjomės bizantiškojo architektūros stiliaus bažnyčiomis, ramiai tyvuliuojančiu ežeru ir kitoje pusėje boluojančiais kalnais.
Savaitės pabaigoje apibendrinome ir įvertinome projekto mobilumą, pasidžiaugėme sėkmingai įgyvendintomis veiklomis, pasidalinome patirtimi, kaip pritaikėme Montessori metodus ugdymo procese savo mokyklose, aptarėme žingsnius, kuriuos atliksime, rengdami galutinę vertinimo ataskaitą. Esame dėkingi šio mobilumo šeimininkams – Šiaurės Makedonijos mokytojams – už suplanuotas veiklas, svetingumą bei šiltą bendravimą. Galimybė stebėti ir mokytis iš kitų pedagogų ir kitų kultūrų yra neįkainojama, todėl džiaugiamės dalyvavę ,,Erasmus+“ projekte „Together: Stronger“.
Šis projektas yra finansuojamas iš Europos komisijos „Erasmus+“ programos.
Projekto koordinatorė Ingrida Jurevičienė
2023 balandis
,,ERASMUS+“ PROJEKTO DALYVIŲ VEIKLOS PORTUGALIJOJE
Ketvirtasis tarptautinio ,,Erasmus+“ projekto ,,Together; Stronger“ mokymosi veiklų įgyvendinimas vyko Lousados mieste, Portugalijoje. Mūsų mokyklos mokiniai Marijus Mickūnas ir Dovydas Petrauskas bei mokytojai Ingrida Jurevičienė, Santa Vareikienė ir Gintaras Čečkaukas kovo 13–17 d. dalyvavo praktinėse veiklose. Pagrindinis šio projekto tikslas – Montessori ugdymo metodikos elementų integravimas į specialiojo ugdymo pedagoginę praktiką. Psichologės ir pedagogės Marijos Montessori ugdymo metodai grindžiami natūralios vaiko prigimties stebėjimais ir tyrinėjimais, sudarant sąlygas pačiam suvokti save ir supantį pasaulį.
,,Agrupamento de Escolas de Lousada“ projekto koordinatorė Ana Mendes pristatė mokyklą, kurioje mokosi daugiau nei 2000 mokinių ir supažindino su edukacinėmis aplinkomis. Šios mokyklos ir kitų specialiųjų ugdymosi įstaigų mokiniai, jaunuoliai ir pedagogai sutikimo metu projekto dalyviams padovanojo nuostabų koncertą. Vėliau lankėmės ,,Ordem“ mokykloje ir ,,Cristelos Multideficiency“ įstaigoje, susipažinome su Lousados miestu.
Visa savaitė buvo pilna įdomių kūrybinių veiklų. Mūsų ugdytiniai bendravo ir kartu komandose dirbo su mokiniais iš Turkijos, Rumunijos, Š. Makedonijos bei Portugalijos. M. Montessori teigė, kad ,,mokslo medžiaga vaikui padeda atskleisti savitarpio santykius tarp materijos ir energijos, tarp erdvės ir laiko. Kiekviena mokslo sudėtinė dalis vaiko aplinkoje – sudaro atskirą taką pasaulio tyrinėjimui, individualiems atradimams, kurie įgalina vaikus kilti į aukštesnį idėjų pasaulį, nes tikras žmogaus pašaukimas – ne vien būti, bet ir kurti.“ Lankydamiesi Lousados Gamtos aplinkos saugos mokymo centre mokiniai dalyvavo mokymuose apie gamtos saugojimą, stebėjo natūralias aplinkas, kuriose auginami augalai, vabzdžiai, vandens gyvūnai, sužinojo, kaip galima perdirbti ir panaudoti antrines žaliavas. Susiskirstę į grupes projekto, dalyviai mokėsi gaminti natūralų pigmentą spalvotam rašalui iš įvairių daržovių ir augalų. Vėliau spalvotu rašalu piešė savo šalies kraštovaizdžius ant medžio lentelių. Su dideliu entuziazmu ir susidomėjimu mokiniai kūrė piešinius pačių pagamintais dažais. Po pietų vykome į ,,Mata de Vilar“ mokymo centrą miške, kur mokiniai stebėjo gamtą, rinko natūralią medžiagą ir iš jos gamino laikrodžius. Mokytojams buvo pristatytas Montessori metodas ,,Gamtinės medžiagos panaudojimas matematikos pamokose“. Miško veiklas užbaigėme įveikę sensorinį taką. Projekto dalyviai veikloje lavino kūrybinius, sensorinius gebėjimus, ugdėsi tolerancijos ir empatijos įgūdžius.
Judriausia ir energingiausia veikla vyko Lousados sporto komplekse, kuriame buvo organizuotas draugiškas žolės riedulio turnyras. Treneris projekto dalyvius supažindino su šia sporto šaka, pristatė žaidimo taisykles, pravedė mokymus. Smagu buvo mokytis laikyti žolės riedulio lazdas, varyti jomis kamuoliuką ir, žinoma, mušti įvarčius. Nugalėjo – draugystė!
Kruopštaus darbo, atidumo ir susikaupimo pareikalavo meninė veikla. Kūrybinėse dirbtuvėse iš spalvotų mozaikinių plytelių sukurtas kolektyvinis darbas – freska ,,Together; Stronger“, kuri papuošė mokyklos patalpas.
Po veiklų mokykloje projekto dalyviai turėjo galimybę aplankyti Porto miestą, kuris įsikūręs prie Atlanto vandenyno. Duero upė dalija miestą į dvi dalis. Šiaurinėje pusėje išsidėstęs Porto senamiestis. Ekskursijos metu susipažinome su istorija, grožėjomės šio miesto architektūra: Katedra, rotuše, Santa Clara ir Igreja dos Clerigos bažnyčiomis, geležinkelio stotimi, kuri išpuošta dailiosiomis azulejo plytelėmis, vyskupų rūmais, nacionaliniu teatru, vaikščiojome nuostabiomis gatvelėmis ir aikštėmis. Neapsakomo grožio vaizdai atsivėrė nuo įspūdingiausio Dona Maria Pia tilto, kurį suprojektavo G. Eifelis. Ragavome nacionalinių šios šalies patiekalų. Garsiausias Portugalijos skanėstas – pyragėlis natas, kuris yra užpildytas pudingu. Labai skanu ir, kartą paragavus, tikrai norisi dar. Grįžome pilni įspūdžių ir laimingi, kad turime galimybę pažinti Portugalijos istoriją iš arti.
Esame dėkingi šio mobilumo šeimininkams ,,Agrupamento de Escolas de Lousada“ mokyklos mokytojams ir mokiniams už puikiai suplanuotas veiklas, už svetingumą ir šiltą bendravimą. Projekte dalyvavę mokytojai ir mokiniai džiaugiasi, kad susirado naujų draugų, patobulino savo bendrąsias kompetencijas, išbandė naujas veiklas, susipažino su šalies tradicijomis, istorija, kultūra, bendraudami su projekto dalyviais, pagerino anglų kalbos įgūdžius.
Šis projektas yra finansuojamas iš Europos komisijos „Erasmus+“ programos.
Projekto koordinatorė Ingrida Jurevičienė
2023 kovas
„ERASMUS+“ PROJEKTO
,,TOGETHER; STRONGER“ BENDRADARBIAVIMO VEIKLOS TURKIJOJE
Mūsų mokykla dalyvauja „Erasmus+“ projekto 2020-1-RO01-KA229-079906_2 ,,Together; Stronger“ (Kartu stipresni) veiklų įgyvendinime. Pagrindinis šio projekto tikslas – Montessori ugdymo metodikos elementų integravimas į specialiojo ugdymo pedagoginę praktiką. Psichologės ir pedagogės Marijos Montessori ugdymo metodai grindžiami natūralios vaiko prigimties stebėjimais ir tyrinėjimais, sudarant sąlygas pačiam suvokti save ir supantį pasaulį. Lapkričio 14–18 dienomis trečiasis projekto mobilumas vyko Turkijoje, Mersino miesto Abdulkadir Perşembe Vakfı Imam-Hatip Ortaokulu mokykloje. Mūsų mokyklos komanda, kuriai atstovavo projekto koordinatorė Ingrida Jurevičienė, mokytojos Janina Dautartienė, Daina Jonavičienė bei mokinės Dinara Kochanauskaitė ir Evelina Jasinskaitė kartu su partneriais iš Turkijos, Rumunijos, Portugalijos ir Šiaurės Makedonijos aktyviai dalyvavo praktinėse Montessori metodika grįstose veiklose. Mobilumo metu projekto veiklos buvo sutelktos motorinei, jutimo ir suvokimo, pažintinei, socialinei ir emocinei sritims tobulinti.
Į mokyklą atvykusius dalyvius pasveikino įstaigos direktorė Ayse Elmas, projekto koordinatorius Yılmaz Akdas supažindino su mokyklos edukacinėmis aplinkomis, mokinių sukurtais darbais. Visi kartu ragavome tradicinių turkiškų patiekalų, užburiančių įvairove ir skoniu.
Padedant mokytojams, mokiniai įsitraukė į meninę-kūrybinę veiklą. Ant natūralių gamtos medžiagų: akmenų, jūros kriauklių bei medinių gyvūnų figūrėlių piešė ornamentus, spalvino įvairiomis spalvomis, sukurdami ryškų spalvų koliažą. Užsiėmimų pabaigoje mokyklos kieme projekto dalyviai sodino alyvmedžių sodinukus ir gėles, mini darželius vaikai papuošė savo dekoruotais darbeliais.
Antrąją susitikimo dieną, bendradarbiaudami komandose, ugdytiniai kūrė aitvarus. Naudodami spalvingas lengvas medžiagas, mokėsi kurti ir dekoruoti aitvarus, kurie atspindėjo partnerių šalių vėliavas. Vėliau Viduržemio jūros pakrantėje vaikai išbandė sukurtų aitvarų stiprumą. Daug teigiamų emocijų išgyveno mokiniai, kai vėjo genami aitvarai sėkmingai pakilo į dangaus platybes.
Kitos projektinės veiklos dienos buvo skirtos fiziniam aktyvumui, pajėgumui ir ištvermei ugdyti. Daug įspūdžių mokiniai patyrė ,,Nuotykių parke“, kuriame išbandė skirtingo sudėtingumo trasas su kliūtimis ir nuolat keičiamais trasų elementais medžiuose bei laisvąjį skrydį ore. Daugelis mokinių pasakojo, kad laisvo skrydžio pojūtį patyrė pirmą kartą ir šis jausmas išliks ilgam.
Sportines veiklas užbaigėme jūros pakrantėje. Smėlėtame ,,Pompei“ pliaže surengėme tinklinio turnyrą, žaidėme judrius turkiškus žaidimus, aktyviai judėjome vaikščiodami gryname ore. Vakare visi buvome geros nuotaikos, energingi, kupini jėgų.
Projekto partneriai dalyvavo įvairiose išvykose ir edukacijose, suteikiančiose galimybę pažinti šalį, tradicijas, kultūrą, kulinarinį paveldą ir gamtą.
Mersinas yra vienas iš svarbiausių Turkijos uostų. Ekskursijos Jūrų laivyno muziejuje metu susipažinome su istoriniais mūšio laivų modeliais, uniformomis, ginklais, paveikslais, kuriuose pavaizduotos svarbios kovos, interaktyvioje ekspozicijų salėje stebėjome istorinius vaizdo įrašus. Lankydamiesi Tarsus mieste, grožėjomės vandens kriokliais, įspūdingo grožio gamta, stebėjome zoologijos sodo ir akvariumo gyvūnus. Netoli Silifke miesto aplankėme ypatingą vietą – ,,Heaven and Hell“ (Dangus ir pragaras). urvą Tai du natūraliai susidarę urvai. Pragaro urvas yra 130 metrų gylio ola su vertikaliomis sienomis, Dangaus urvas – platesnis, o 455 akmeniniai laiptai buvo padaryti, kad būtų galima staigiai pakilti į Dangų. Dabar visiems galime pasakyti, kad buvome pragare ir lipome laiptais į dangų. Narlikuyu kavinėje ant jūros kranto valgėme šviežiai iškeptą žuvį, ragavome tantuni, kebabus, gėrėme turkišką kavą.
Savaitės veiklas užbaigėme atsisveikinimo vakariene pagal turkiškas tradicijas. Vakaras buvo kupinas gerų emocijų, partneriai dalijosi savo įspūdžiais ir smagiausiomis akimirkomis, patirtomis visos savaitės metu. Susitikimo metu puoselėjami draugiški santykiai suartino, padėjo pažinti vieniems kitus, atrasti naujų patyrimų. Mokytojams ir mokiniams įteikti dalyvio sertifikatai. Laukiame kito partnerių susitikimo, kuris vyks Portugalijoje kovo mėnesį.
Šis projektas yra finansuojamas iš Europos komisijos „Erasmus+“ programos.
Projekto koordinatorė Ingrida Jurevičienė
Mokytojos Janina Dautartienė, Daina Jonavičienė
2022 lapkritis
MOKYKLA ATVĖRĖ DURIS „ERASMUS+“ PROJEKTO
,,KARTU STIPRESNI“ DALYVIAMS
Mūsų mokykla toliau tęsia 2020 metų programos „Erasmus+“ KA229 mokyklų mainų partnerysčių projekto ,,Kartu stipresni“ (angl. ,,Together; Stronger“) veiklų įgyvendinimą. Spalio 3–7 dienomis mokytojų ir mokinių komandos iš Turkijos, Rumunijos, Portugalijos ir Šiaurės Makedonijos dalyvavo antrajame susitikime, kuris vyko mūsų mokykloje. Šio projekto tikslas – į specialųjį ugdymą integruoti Montessori metodus. Italų psichologės ir pedagogės Marijos Montesori (Maria Montessori) ugdymo metodai grindžiami natūralios vaiko prigimties stebėjimais ir tyrinėjimais, sudarant sąlygas pačiam suvokti save ir supantį pasaulį. Susitikimo metu daug dėmesio skirta praktinėms mokinių veikloms, pritaikant Montessori metodikos rekomendacijas. Mokyklos projekto komandos narės J. Dautartienė ir D. Jonavičienė organizavo praktinę veiklą, integruodamos maisto ruošimą ir matematikos mokymą pagal Montessori metodą. Geometrinių formų sausainių kepimas ir matematikos mokymas ugdytiniams tapo malonus ir žaismingas. Bendradarbiaudami ir atsakingai dirbdami mokiniai lavino motorinius įgūdžius. Pedagogės A. Stoškienė ir S. Vareikienė organizavo meninę-kūrybinę veiklą gamtoje panaudodamos gamtinę medžiagą, kurią projekto dalyviai ir mokyklos mokiniai rinko miške, sode, pievoje. Dirbant komandoje, mokyklos parko kiemelyje buvo sukurta įspūdinga dėlionė ,,Nuostabus pasaulis“ (,,A Wonderful World“). Kiekvienos šalies aplikacijoje atsispindėjo meilės, draugystės bei gamtos ir žmogaus ryšio tapatumas. Rinkdami gamtinę medžiagą projekto dalyviai aplankė Kėdainių miesto parką, susipažino su čia augančiais augalais, grožėjosi rudeniškais gamtos peizažais. Muzikos mokytoja D. Jucevičiūtė ir I. Jurevičienė projekto dalyvius subūrė muzikinei veiklai. Sukurtas choras mokyklos bendruomenei atliko dainą ,,Muzikos garsai“. Daina skambėjo anglų kalba, o priedainį skirtingų šalių mokiniai dainavo savo gimtąja kalba. Daug džiugių akimirkų suteikė grojimas muzikiniais gamos varpeliais. Šioje veikloje mokiniai ugdė sensorinį patyrimą, lavino pojūčius. Mokytojai G. Čečkauskas ir G. Sarapas organizavo sportinį renginį – futbolo turnyrą tarp mokyklos mokinių ir svečių. Iš skirtingų valstybių atvykę mokiniai ir mokytojai aktyviai dalyvavo ne tik futbolo varžybose bet ir judrioje mankštoje-treniruotėje, baudinių smūgiavimo į vartus rungtyje. Šioje rungtyje iškovotu specialiu prizu džiaugėsi mokinys iš Rumunijos. Visi draugiškų varžybų dalyviai buvo apdovanoti medaliais ir diplomais. Dalyviams buvo pristatyti mokyklos mokinių sportiniai pasiekimai specialiosios olimpiados judėjime.
Susitikimo metu mokiniai ir mokytojai dalyvavo įvairiose išvykose, suteikiančiose galimybę susipažinti su Lietuvos kultūra, istorija, papročiais bei gamta. Aplankytas Lietuvos liaudies buities muziejus Rumšiškėse, dalyvauta edukacijoje ,,Muzikuokime kartu“. Projekto dalyviai susipažino su įvairiausiais muzikos instrumentais, patys išbandė instrumentus – kartu grojo sutartinę su skudučiais, mušė bendrą ritmą būgnais. Krekenavos regioniniame parke susipažino su parko gamtos ir kultūros paveldo vertybėmis, ekspozicija, išbandė pojūčių tako malonumus ir grožėjosi aplinka iš apžvalgos bokšto. Aplankyti gražiausi Lietuvos miestai – Vilnius, Trakai, susipažinta su Kėdainių miesto istorija, kultūros paveldu.
Aktyvi ir darbinga savaitė prabėgo nepastebimai. Paskutinę dieną projekto partneriai įvertino ir apibendrino mobilumo veiklas, akcentuodami efektyvų Montessori metodų taikymą specialiojo ugdymo pamokose. Mokytojams ir mokiniams įteikti dalyvio sertifikatai. Džiaugiamės, kad visos suplanuotos veiklos padėjo asmeniniam ir profesiniam tobulėjimui. Susitikimų metu puoselėjami draugiški santykiai suartino, padėjo pažinti vieniems kitus, atrasti naujų patyrimų. Kitas partnerių susitikimas vyks Turkijoje, lapkričio mėnesį.
Šis projektas finansuojamas iš Europos komisijos „Erasmus+“ programos.
https://www.youtube.com/watch?v=Nt3P7TGtYwc&t=2s
Projekto koordinatorė Ingrida Jurevičienė
2022 spalis
MONTESSORI PEDAGOGIKA
,,ERASMUS+“ PROJEKTO ,,TOGETHER; STRONGER“ VEIKLOJE
Birželio 20–24 dienomis Kėdainių ,,Spindulio“ mokyklos komanda, kuriai atstovavo projekto vadovė Ingrida Jurevičienė, mokyklos direktorius Juozas Jančius, mokytojai Gintaras Čečkauskas, Santa Vareikienė, Gytis Sarapas, dalyvavo tarptautinio „Erasmus+“ KA229 projekto „Together; Stronger“ mokymo ir mokymosi veiklose Rumunijoje, Iasi miesto Constantin Paunescu Special Middle mokykloje. Pagrindinis projekto tikslas – į specialųjį ugdymą integruoti Montessori metodą. Susitikimo metu partneriai – Rumunijos, Portugalijos, Turkijos, Šiaurės Makedonijos bei Lietuvos pedagogai – dalyvavo trijų dienų kursuose ,,Montessori principles in the education of children with special educational needs“, kuriuos organizavo Iasi Montessori mokyklos vadovė Simona Mihaela Nicolae. Šio projekto dėka mokytojai sužinojo, kaip efektyviau taikyti Montessori metodą specialiajame ugdyme. Remiantis M. Montessori pedagogikos sistema, siekiama išugdyti laisvą, savarankišką žmogų, suvokiantį mokymosi reikšmę, gebantį rinktis prasmingus gyvenimo ir veiklos tikslus, pajėgų integruotis į visuomenę ir ją tobulinti, pasirengusį nuolatos mokytis, ugdyti savo gebėjimus. Dalyvavusieji mokymuose diskutavo apie platesnes Montessori metodo pritaikymo galimybes savo šalių švietimo sistemoje. Kursų pabaigoje projekto dalyviai lankėsi Montessori mokykloje, susipažino su specialiai paruošta ugdomąja aplinka, pritaikyta įvairaus amžiaus tarpsnio asmens ugdymosi reikmėms, ir M. Montessori pedagogikos darbo metodais.
Savaitės darbotvarkė buvo aktyvi ir kupina įspūdžių. Projekto dalyviai įsitraukė į susipažinimo žaidimus, pristatė savo mokyklas bei specialiojo ugdymo sistemas, grupinių užsiėmimų metu kiekviena projekte dalyvaujanti šalis pristatė savo mokyklų ugdytinių įgyvendintas veiklas: pagal Montessori metodą pagamintus ,,Cat House“. Daug gražių akimirkų paliko organizuotas tarpkultūrinis vakaras, kurio metu pristatėme ir degustavome kiekvienos šalies nacionalinius patiekalus, šokome tautinius šokius, žaidėme žaidimus, dainavome. Ekskursijos metu pažinome Iasi – nuostabios architektūros, intriguojančios istorijos ir vaizdingų gamtovaizdžių miestą, aplankėme nuostabias stačiatikių bažnyčias, katedrą ir vienuolynus, vieną žymiausių pastatų – Kultūros rūmus.
Grįžome patobulinę profesinę kompetenciją, įgiję naujos patirties, kupini nuostabių įspūdžių ir įkvėpti naujiems darbams.
Projekto vadovė Ingrida Jurevičienė
2022 birželis
PASVEIKINKIM VIENI KITUS!
Kalėdinės nuotaikos virtualiuose susitikimuose su projekto dalyviais išsilaikė visą šventinį laikotarpį. Gruodžio 22 dieną vyko „Erasmus+“ KA229 projekto ,,Together; Stronger" video susitikimas „All together for Christmas!“. Užsienio partneriai iš Turkijos, Portugalijos, Makedonijos, Rumunijos ir Lietuvos susitiko pasveikinti vieni kitus artėjančių Kalėdų ir Naujųjų Metų švenčių proga. Linkėjimai ir sveikinimai skambėjo ne tik anglų, bet ir partnerių gimtosiomis kalbomis. Dalyviai dalijosi savo šalies Kalėdų šventimo ypatumais. Mes projekto draugams pristatėme pateiktį apie šios šventės papročius ir tradicijas Lietuvoje, parodėme kalėdinį Kėdainių senamiestį, perdavėme mūsų mokyklos mokinių atvirukus-sveikinimus. Visus projekto dalyvius maloniai nudžiugino mokytojos Dagnės Jucevičiūtės gyvai padainuota daina ,,Džiaugsmingų šventų Kalėdų..." Su užsienio partneriais video susitikimo metu aktyviai bendravau aš ir projekto nariai Aušra Stoškienė, Daina Jonavičienė, Gintaras Čečkauskas, Santa Vareikienė, Janina Dautartienė, Dagnė Jucevičiūtė. Tikime, kad užsimezgęs draugiškas ryšys išliks tvirtas viso projekto įgyvendinimo metu.
Projekto koordinatorė Ingrida Jurevičienė
2020 gruodis
„ERASMUS+“ PROJEKTAS ,,TOGETHER; STRONGER“
Naujus mokslo metus pradėjome su antru Europos Sąjungos lėšomis finansuojamu tarptautiniu projektu ,,Together; Stronger“. Tai „Erasmus+“ KA229 mokyklų mainų partnerysčių projektas Nr. 2020-1-RO01-KA229-079906_2, kuris truks dvejus metus. Jame bendradarbiavimo veiklas įgyvendins penkių užsienio šalių: Rumunijos, Turkijos, Portugalijos, Makedonijos. Lietuvos mokyklų pedagogai ir vyresniųjų lavinamųjų bei specialiųjų klasių mokiniai. Pagrindinis projekto tikslas – į specialųjį ugdymą integruoti Montessori metodą. Įgyvendindami projekto veiklas, ugdytiniai supras asmeninius, emocinius poreikius, mokės tarpusavyje bendradarbiauti, atpažins ir lavins bendravimo įgūdžius, taps savarankiškais asmenimis, ugdys savo poreikius, problemų sprendimo įgūdžius, gebės atskleisti savo empatijos jausmus. Projektinės veiklos suplanuotos taip, kad ugdytiniai įveiktų šias problemas, būtų socialūs ir savarankiški asmenys, gerbtų aplinkinius, užtikrintų teigiamą ir ramią mokyklos aplinką, norėtų mokytis ir tęsti mokymąsi ateityje. Šio projekto dėka mokytojai sužinos, kaip efektyviau taikyti Montessori metodą specialiojo ugdymo pamokose. Mokymų pagalba dalyviai pritaikys naudingą Montessori metodą savo švietimo sistemoje. Projekto pabaigoje bus paskelbta svetainė, kurioje bus publikuojamas visas projekto metu atliktas darbas: teoriniai pristatymai, praktinių užsiėmimai ir jų stebėjimai, mokinių veikla ir kūriniai, pedagoginiai rezultatai.
Projekto koordinatorė Ingrida Jurevičienė
2020 lapkritis
„ERASMUS+“ PROJEKTAS
„DIGITAL APPROACHES AT SEN EDUCATION“ (SENdata)
2020–2022
„ERASMUS+“ PROJEKTO „SENDATA“
KOMANDOS VIZITAS TURKIJOJE
Birželio 5–9 dienomis mokyklos ,,Erasmus+“ projekto komandos nariai Ingrida Jurevičienė, Asta Juškienė ir Santa Vareikienė dalyvavo projekto „Skaitmeninio turinio pritaikymas specialiajame ugdyme“ (,,Digital approaches at SEN Education“ (SENdata) šeštajame mobilume, kuris vyko Turkijoje, Bursos mieste. Į projekto baigiamąjį darbo susitikimą atvyko partneriai iš Portugalijos, Latvijos, Rumunijos, Serbijos ir Lietuvos. Mobilumas buvo skirtas pristatyti ir aptarti skaitmenines programas, orientuotas į specialiųjų ugdymosi poreikių turinčius mokinius. Įvertinta specialiųjų poreikių turinčių mokinių ugdymosi raida, taikant informacines technologijas. Vykdant projektą „SENdata“, ugdytiniai naudojosi informacinėmis technologijomis ir skaitmeninėmis programomis, pritaikytomis šešiose ugdymo aplinkos srityse: motorikos, kalbos, kognityvinės, socialinės-emocinės, savitarnos bei virtualios realybės VR / AR. Taikant šias IKT programas, buvo palaikomas ir stiprinamas specialiųjų poreikių mokinių regėjimo, klausos, skaitymo, rašymo, socialinės ir bendravimo žinios, gebėjimai ir įgūdžiai.
Projekto dalyvius ,,Huma Hatun Special Needing Preschool“ darželyje pasitiko plačiai besišypsantys ugdytiniai su pačių kurtais plakatais. Direktorius Umit Yenisoy pasakė sveikinimo kalbą, projekto koordinatorius I. Onur Gokdogan pristatė Turkijos specialiojo ugdymo švietimo sistemą. Projekto dalyviai apžiūrėjo ikimokyklinę įstaigą, bendravo su pedagogais, susipažino su edukacinėmis erdvėmis, stebėjo mokinių veiklas ugdymo procese, kartu su ugdytiniais dalyvavo praktiniuose užsiėmimuose. Kūrybinėse dirbtuvėse, naudodami spalvotus guašo dažus ir tekstilę, kūrė bendrą piešinį, simbolizuojantį projekto partnerių šalių vėliavas, draugystę, partnerystę.
Kitą dieną vykome į Iznik, miestą, garsėjantį keramikos plytelėmis. Dalyvaudami kūrybinėje edukacijoje, susipažinome su Izniko keramikos atsiradimo istorija nuo Osmanų imperijos laikų. Šiame mieste gaminami du svarbiausi gaminiai − stalo indai ir plytelės sienų dekoravimui. Izniko keramika žymi ir svarbi tuo, kad visi gaminiai kuriami ir dekoruojami rankomis. Stebėjome plytelių gaminimo ir dekoravimo procesą. Edukacijos metu patys išbandėme specialią dekoravimo techniką, kuri reikalavo susikaupimo ir kruopštumo. Klausydami turkiškos muzikos, įvairiais raštais ir spalvomis puošdami savo lėkštes, pajutome to laikotarpio dvasią. Vaikščiodami po miestelį, grožėjomės Old Nikea ežero pakrante, Izniko mečete, Saint Sophia bažnyčia.
Trečiadienį vykome į ,,Haci Zahide Zorlu Special Needs Vocational High School“. Specialiųjų poreikių mokinių profesinio rengimo mokyklos direktorius projekto dalyviams pristatė įstaigos veiklos programą, supažindino su rengiamomis profesijomis ir užimtumu, edukacinėmis kabinetų, dirbtuvių ir lauko erdvėmis. Stebėdami medžio darbų, tekstilės, keramikos, dailės ir technologijų praktines veiklas, susipažinome su taikomomis technologijomis, darbo medžiagomis bei priemonėmis, darbo metodais. Projekto partnerius sužavėjo tai, kad pagamintus darbus mokiniai gali parduoti, todėl ugdytiniai juos kuria ypač atidžiai ir kruopščiai.
Didžiulį susidomėjimą paliko susitikimas su Bursos miesto Uludag Universiteto dėstytojais. Universiteto rektorius prof. Dr. Sükrü Ada pristatė specialiųjų pedagogų rengimo studijų programas, diskutavome su universiteto dėstytojais apie specialiųjų pedagogų darbą, jų poreikį ne tik Turkijoje, bet ir mūsų partnerių šalyse.
Nežiūrint į tai, kad Bursoje buvome neilgai, jos kultūros paveldas paliko labai daug įspūdžių. Bursos senamiestis vienas gražiausių visoje Turkijoje. Žinomiausia – Žalioji mečetė, pastatyta dar XV amžiuje. Ši maldos vieta išpuošta žaliomis fajanso plytelėmis. Taip pat apsilankėme ir Didžiojoje Mečetėje (Ulu Cami), pastatytoje XIV amžiaus pabaigoje. Didelį įspūdį paliko Koza Khan – šilko gaminiais garsėjanti prekybos vieta ir didysis turgus, Tophane laikrodžio bokštas, istorinis kaimelis Cumalikizik, Saitabat kaimas su nuostabaus grožio vandens kriokliu, Golyazi ežeras, Uludag kalnai. Čia teko paragauti tikrą turkišką kebabą – pasakiško skonio Bursai iskender kebabą.
Savaitės pabaigoje apibendrinome ir įvertinome projekto mobilumą, pasidžiaugėme sėkmingai įgyvendintomis veiklomis, projekto dalyviams įteikti sertifikatai. Skaitmeninių programų integravimas į ugdymo procesą pagerino individualią vaikų, turinčių skirtingų poreikių, raidą. Mokytojams tai buvo naujų partnerysčių užmezgimas, pasidalinimas savo patirtimi su kolegomis, naujų idėjų „generavimas“ projektinėms veikloms ateityje. Įgytos patirtys itin sustiprino skaitmeninius įgūdžius. Išlaisvinę kūrybiškumą, mokytojai tapo kompetentingesni ir drąsesni taikyti skaitmenines technologijas mokymo procese. Buvimas drauge suteikė galimybę pamatyti save kitokį, tapti daugiakultūrės bendruomenės nariu, skleisti pozityvias idėjas, jas įgyvendinti.
Esame dėkingi Turkijos koordinatoriui ir mokytojams – už suplanuotas veiklas, svetingumą bei šiltą bendravimą. Galimybė stebėti ir mokytis iš kitų pedagogų ir kitų kultūrų yra neįkainojama, todėl džiaugiamės dalyvavę ,,Erasmus+“ projekte „Digital approaches at SEN Education“ (SENdata).
Šis projektas yra finansuojamas iš Europos komisijos „Erasmus+“ programos.
Projekto koordinatorė Ingrida Jurevičienė
2023 birželis
VIRTUALIOS REALYBĖS
EDUKACINĖS PROGRAMOS
SPECIALIAJAME UGDYME
Skaitmenizuojant mokymosi procesus, švietimo įstaigose vis plačiau naudojamos pažangios išmaniosios technologijos, kuriomis siekiama padėti ugdytiniams siekti geresnių mokymosi rezultatų.
Mūsų mokykloje kovo 27–31 d. vyko programos ,,Erasmus+” projekto ,,Digital approaches at SEN Education” (SENdata) (liet. ,,Skaitmeninio ugdymo turinio pritaikymas specialiajame ugdyme“) partnerių mokymosi susitikimas. Jame dalyvavo mokytojai iš Turkijos, Portugalijos, Serbijos, Latvijos, Rumunijos ir Lietuvos.
Projekto dalyvius pasveikino mokyklos direktorius Juozas Jančius. Daug gražių emocijų užsienio šalių mokytojai patyrė, stebėdami mokinių spektaklį „Pingvinukų kelionė“, susipažindami su mokyklos ugdymo aplinkomis, bendraudami su mokytojais. Aktyvaus projekto partnerių susidomėjimo sulaukė Lietuvos švietimo sistemos ir specialiojo ugdymo organizavimo mūsų šalyje pristatymas.
,,Erasmus+” projekto komanda susitiko su Kėdainių miesto meru ir švietimo skyriaus vedėja. Šio susitikimo metu diskutuota apie švietimo aktualijas partnerių šalyse, aptartos problemos – pedagogų trūkumas bei įtraukiojo ugdymo iššūkiai.
Įgyvendinant projekto „SENdata“ veiklas, taikome informacines technologijas ir skaitmenines programas, kuriomis stiprinama specialiųjų poreikių turinčių mokinių vystymosi raida 6 ugdymo srityse: motorikos, kalbos, kognityvinio, socialinio emocinio, savitarnos ir augmentinės / virtualios realybės (AR / VR). Skaitmeniniais žaidimais grįstas mokymas palaiko ir stiprina specialiųjų poreikių mokinių regėjimo, klausos, skaitymo, rašymo, socialines ir bendravimo žinias, gebėjimus bei įgūdžius. Šio susitikimo metu buvo testuojamos ir analizuojamos augmentinės / virtualios realybės edukacinės programos. Mokyklos projekto komandos mokytojai supažindino su AR / VR edukacinėmis programomis, kurias išbandė ir sėkmingai taiko ugdymo procese. Mokymų mokykloje metu logopedės Aušra Stoškienė ir Rita Kairienė pristatė programas ,,My dog Puppy: Simulator game“ ir ,,WildCraft: Animal sim online“. Mokytojos Ingrida Jurevičienė pristatė programą ,,Match 3D – Matching puzzle game“, Vaiva Siutilienė – ,,Wild Animals VR kid game“, Asta Juškienė – „My Cat – Virtual pet simulator“, Daina Jonavičienė – ,,Antistress – relaxation toys “, Ingrida Janulaitienė – ,,Color Sort 3D – Hoop Stack“. Tai edukaciniai augmentinės / virtualios realybės (AR / VR) žaidimai, lavinantys ugdytinių dėmesį, atmintį, pastabumą, akių – rankos koordinaciją, smulkiąją motoriką. Projekto dalyviai išbandė šiuos lavinamuosius žaidimus, diskutavo apie jų naudą vaikams, lavinamus įgūdžius.
Užsiėmimų metu atliktos praktinės veiklos su virtualios realybės akiniais, naudojant kartu su mobiliuosiuose telefonuose atidarytomis programėlėmis (3D VR Glasses Compatible with iPhone & Android). Pažintinės VR programėlės įtraukė projekto narius į realistiškai vaizduojamas situacijas bei sustiprino pojūčius, leidžiančius pasijusti tikrais įvykių dalyviais. Mokytojai pristatė ir kitas pažangias skaitmenines technologijas, praktikuojamas mokykloje. Pristatyta populiari ugdymo priemonė edukacinė bitutė – robotas „Bee Bot“ ir jos veiklos idėjos, papildytos realybės programėlė „Quiver Vision 3D”, leidžiančia pažinti, piešti ir žaisti, bei interaktyvi papildytos realybės kortelių programa „Animal 4D+“ , su kuria ugdytiniai gali leistis į įdomią mokomąją kelionę po gyvūnų karalystę.
Lankydamiesi Kėdainių vaikų lopšelyje-darželyje ,,Pasaka“, užsienio partneriai liko sužavėti įstaigos edukacinėmis aplinkomis bei skaitmeninių technologijų taikymu ankstyvajame ugdyme. Po stebėtų skaitmeninių technologijų veiklų grupėse, mokytojos Rasos Simonavičienės pranešimo apie informacinių technologijų taikymą darželyje „Skaitmeninės technologijos – kelias į platesnį vaiko pažinimo pasaulį“ užsienio partneriai susidarė puikią nuomonę apie informacinių technologijų taikymą Lietuvos ikimokyklinėse įstaigose. Kitą dieną projekto komanda dalyvavo ir nepakartojamus pojūčius patyrė užsiėmime Kėdainių Suaugusiųjų ir jaunimo mokymo centre ,,LANG’as“, kur išbandė novatoriškas VR technologijas 3D virtualios realybės mokymosi klasėje.
Lankydamiesi Lietuvoje, užsienio pedagogai domėjosi mūsų šalies istorija ir kultūra: ekskursijos po Kėdainių senamiestį metu susipažino su miesto kultūros paveldu, Kaune nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje žiūrėjo virtualios realybės filmą „Angelų takais“, išvykos į pajūrį metu aplankė Klaipėdos ir Palangos žymias vietas, edukacinio užsiėmimo Gintaro muziejuje metu tyrinėjo gintarą, susipažino su jo atsiradimo istorija, kelionės į sostinę Vilnių ir senąją sostinę – Trakus metu giliau pažino Lietuvos istoriją Europos istorijos kontekste.
Projektinę veiklą užbaigė sertifikatų įteikimo ceremonija, kurios metu projekto dalyviai ragavo lietuvių patiekalų, šoko liaudies šokius, klausėsi liaudies dainų. Vakaras buvo kupinas gerų emocijų, partneriai dalijosi savo įspūdžiais ir smagiausiomis akimirkomis, patirtomis visos savaitės metu.
Mobilumo Lietuvoje metu dalyviai, siekdami gerinti ugdymo kokybę, tobulino skaitmeninio raštingumo, pedagogines ir dalykines kompetencijas, naudojant skaitmenines technologijas specialiajame ugdyme. Laukiame baigiamojo partnerių susitikimo, kuris vyks Turkijoje birželio mėnesį.
Šis projektas yra finansuojamas iš Europos komisijos „Erasmus+“ programos.
Projekto koordinatorė Ingrida Jurevičienė
2023 balandis
SKAITMENINIŲ PROGRAMŲ IR ĮRANKIŲ PANAUDOJIMO GALIMYBĖS, UGDANT SUP MOKINIŲ SAVITARNOS ĮGŪDŽIUS
Lapkričio 7–11 dienomis mūsų mokyklos komanda – direktorius Juozas Jančius, mokytoja Ingrida Jurevičienė, logopedė Aušra Stoškienė – dalyvavo ketvirtajame „Erasmus+“ projekto ,,Digital approaches at SEN Education“ (SENdata) (2020-1-TR01-KA229-094323_6) partnerių mokymų ir gerosios darbo praktikos sklaidos susitikime Latvijoje, Rīgas 2. pamatskola. Mobilumas buvo skirtas pristatyti, aptarti bei praktiškai išbandyti skaitmenines programas, technologijas bei įrangą specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių savitarnos įgūdžių ugdymui.
Pirmoji mobilumo diena Rygoje prasidėjo įstaigos ugdytinių – SUP mokinių – meniniu pasirodymu. Po to projekto koordinatorė Iraida Čerenkova pristatė mokyklą, joje vykdomas ugdymo programas, o mokytoja Jūlija Pabērza susirinkusiuosius supažindino su Latvijos švietimo sistema. Ekskursijos po įstaigą metu lankėmės įvairiose edukacinėse, sensorinėse, relaksacinėse erdvėse, kuriose vykdomas ikimokyklinis, pradinis, pagrindinis ugdymas bei įgyvendinamos profesinio rengimo programos. Virtuvės paslapčių besimokantys mokiniai nustebino savo paruoštais latvių nacionaliniais patiekalais.
Antrąją vizito Latvijoje dieną, viešint mokykloje-plėtros centre Rīgas 1. pamatskola, įstaigos vadovų ir mokytojų komanda dalijosi IKT panaudojimo ugdymo procese patirtimi. Įtraukdami projekto dalyvius į praktines veiklas, pedagogai pristatė savo darbe pasiteisinusias skaitmenines priemones bei įrangą. Tęsdami mokymus, Latvijos ,,SENdata“ nariai partneriams pasiūlė praktiškai išbandyti atrinktas ir patvirtintas savitarnos srities mokymosi programas.
Toliau vykdant savaitės mobilumo veiklas, Rīgas 2. pamatskola mokytojai Agris Skultė, Julija Pabērza ir Natalija Kirejeva vedė edukacinius seminarus apie šiuolaikinių technologijų pritaikymą mokymosi procese. Buvome supažindinti su išmaniaisiais kubeliais „iMO-Learn“, mobiliąja aplikacija „Actionbound“, išmaniosiomis grindimis „WizeFloor“, „Barbolet“ kūrimo metodo balansine lenta, patys išbandėme, kaip visa tai veikia.
Lankydamiesi Rygos rotušėje, susitikimo su vyriausiąja švietimo projektų vadove Zani Bitenieci metu aptarėme įvairiose šalyse svarbias švietimo temas, tarptautinių projektų naudą, projekto ,,SENdata“ idėją bei tikslus, svarbą specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių ugdymo tęstinumui namuose.
Daug laiko paskyrę mokymams bei patirties sklaidai, mobilumo organizatoriai surengė mums ir turiningas išvykas Latvijos krašto istorijos bei kultūros pažinimui. Gidės pasakojimų lydimi popietę praleidome Rygos senamiestyje. Neišdildomą įspūdį paliko unikalus XIV a. architektūros paminklas – Juodagalvių namai. Aplankėme XVIII a. dvasia alsuojančius Rundalės rūmus, Bauskės miestelį, kurio ištakos siekia XV a., dalyvavome latviškos duonos kepimo edukacinėje programoje LĀČI kepyklėlėje.
,,SENdata“ projekto mobilumas Latvijoje sutapo su Lāčplėš diena – Latvijos atminimo diena, skirta pagerbti kariams, kovojusiems už šalies nepriklausomybę 1919 metais. Kartu su mokiniais dalyvavome renginyje mokyklos kieme bei, palaikydami populiariausią šios dienos tradiciją, uždegėme atminimo žvakutes.
Paskutinės vizito dienos pabaigoje skaitmeninio įrankio „Actionbound“ pagalba įvertinome mobilumą Latvijoje bei iškilmingoje ceremonijoje gavome sertifikatus už nuveiktus darbus.
Šis projektas yra finansuojamas iš Europos komisijos „Erasmus+“ programos.
Logopedė Aušra Stoškienė
2022 lapkritis
SPECIALIŲJŲ POREIKIŲ MOKINIŲ
KALBOS IR KALBĖJIMO UGDYMO GALIMYBĖS, TAIKANT SKAITMENINES PROGRAMAS
Gegužės 23–27 dienomis logopedės Aušra Stoškienė ir Rita Kairienė bei mokytoja Ingrida Jurevičienė dalyvavo tarptautinio „Erasmus+“ projekto ,,Digital approaches at SEN Education“ (SENdata) (2020-1-TR01-KA229-094323_ 3) darbo ir mokymosi susitikime, kuris vyko Portugalijoje. Į nuostabų kalnų apsuptyje įsikūrusį Sintros miestą susirinko 22 mokytojai iš Turkijos (Bursa/Yıldırım Huma Hatun Ozel Egitim Anaokulu), Lietuvos (Kėdainiai, ,,Spindulio“ mokykla), Latvijos (Rīgas 2.Pamatskola), Rumunijos (Grădinița Specială, Cluj-Napoca), Serbijos (Anton Skala pradinė mokykla, Belgradas) ir Portugalijos (Sintra, Agrupamento De Escolas Lapiás). Mobilumo tikslas – skaitmeninių programų, technologijų ir įrangos pritaikymas specialiųjų poreikių mokinių kalbos ir kalbėjimo ugdymui.
EBS dr. Rui Grácio / Agrupamento de Escolas Lapiás mokyklos projekto koordinatorė Sandra Carvalho ir direktorė Ana Paula Custódio pasveikino dalyvius, pristatė susitikimo programą. Siekiant artimiau susipažinti, užmegzti šiltesnius bendradarbiavimo ryšius, pasitelktas ledlaužio metodas. Projekto koordinatorė Sandra Carvalho, pristatydama Portugalijos švietimo sistemą, ypatingą dėmesį skyrė specialiųjų poreikių mokinių įtraukiajam ugdymui. Susipažinome su mokyklos edukacinėmis erdvėmis, lankėmės klasėse, bendravome su mokytojais ir mokiniais, ragavome tradicinių Portugalijos patiekalų. Po pietų aplankėme Penos rūmus Sintroje.
Antrąją dieną lankėmės EB1/JI Sabugo / Vale de Lobos pradinėje mokykloje ir vaikų darželyje, susipažinome su ikimokyklinio amžiaus bei 6–10 metų specialiųjų poreikių vaikų struktūruotu ugdymu, gerąja darbo praktika, metodais. Projekto dalyvius sudomino struktūruoto ugdymo aplinkos, vizualizuoti individualūs mokinių tvarkaraščiai, taisyklės, mokytojų parengtos kalbos ugdymo priemonės, didaktinė medžiaga. Lankydamiesi Lisabonos universiteto Alcoitão sveikatos mokslų mokykloje (Escola Superior de Alcoitão) dalyvavome logopedijos skyriaus lektorių paskaitose, kuriose susipažinome su kalbos sutrikimų įveikimo medicininiais ir pedagoginiais aspektais, ANDITEC kompanijos pagamintomis IKT priemonėmis, skirtomis komunikacijos skatinimui, keitėmės nuomonėmis apie kalbos ugdymo praktiką projekto partnerių šalyse. Stebėdami video pristatymus, sužinojome apie tėvų ir pedagogų bendradarbiavimo galimybes, ugdant vaikų kalbos ir kalbėjimo įgūdžius, pasitelkus skaitmenines technologijas. Po susitikimo universitete aplankėme Cascais miesto žymias vietas, žavėjomės Boca do Inferno uolomis.
Trečiąją vizito dieną susipažinome su Portugalijos sostinės Lisabonos kultūriniu-istoriniu paveldu: aplankėme senamiestį, Jerónimo vienuolyną, Belem bokštą, Praça do Comércio aikštę, monumentą, skirtą Lisabonos karaliui José I, istorinių asmenybių figūromis puoštą triumfo arką, ragavome tradicinių Belem pyragaičių...
Ketvirtąją mobilumo dieną išbandėme kalbos ir kalbėjimo ugdymui skirtas skaitmenines programas ir edukacinius žaidimus. Specialioji pedagogė Maria João Salgueiro pristatė programą „Portuguese for Kids“ (Português para Crianças), o projekto koordinatorė Sandra Carvalho – „APP Portuguese Fun Easy“. Mokytojos demonstravo darbo su jomis galimybes, metodus, užduočių lapus ir kitą medžiagą. Ergoterapeutė Beatriz Corredoura, pristatydama individualų SUP mokinio socializacijos planą, pateikė pavyzdžių, kaip kompleksiškai tobulinami bendravimo ir darbiniai įgūdžiai, integruojant ugdytinius į vietos bendruomenę. Projekto partneriai diskutavo apie savo šalių švietimo strategijas, ugdant SUP mokinius ir rengiant juos savarankiškam gyvenimui. Maloniai nustebino užsiėmimų pabaigoje mokinių įteiktos tradicinės puokštės, skirtos gegužės 26-ąją švenčiamai COB (duonos ir žolynų) dienai paminėti. Vėliau lankėmės Quinta da Regaleira rūmuose, susipažinome su vietos kultūra ir istorija.
Paskutinę dieną Sintros miesto savivaldybėje susitikome su miesto tarybos viceprezidentu Bruno Parreira, kuris pasveikino projekto dalyvius, pabrėždamas dalijimosi gerąja SUP mokinių ugdymo praktika svarbą. Agrupamento de Escolas Lapiás mokykloje projekto partneriai įvertino ir apibendrino mobilumo veiklas, akcentuodami teigiamą IKT poveikį mokinių komunikavimo kompetencijos plėtojimui. Mokytojams įteikti kvalifikacijos tobulinimo sertifikatai. Koordinatorių susitikimo metu aptartas lapkričio mėnesį Rygoje (Latvija) vyksiantis mobilumas.
Šis projektas yra finansuojamas iš Europos komisijos „Erasmus+“ programos.
Projekto koordinatorė Ingrida Jurevičienė
Logopedės Aušra Stoškienė, Rita Kairienė
2022 birželis
„ERASMUS+“ PROJEKTO DALYVIŲ
MOKYMAI RUMUNIJOJE –
KOGNITYVINIŲ KOMPETENCIJŲ PLĖTROS SKAITMENINĖJE APLINKOJE GALIMYBĖS
Vienas pagrindinių skaitmeninių technologijų naudojimo švietimo procese privalumų yra galimybė pritaikyti į mokinį orientuotas pedagogines strategijas bei paskatinti aktyvų mokinių dalyvavimą mokymosi procese. Mūsų mokykla dalyvauja tarptautiniame „Erasmus+“ projekte ,,Digital approaches at SEN Education“ SENdata (2020-1-TR01-KA229-094323_5), kurio tikslas – stiprinti specialiųjų poreikių turinčių mokinių vystymosi raidą, taikant informacines technologijas ir skaitmenines programas, jas pritaikant 6 ugdymo aplinkos srityse: motorikos, kalbos, kognityvinės, socialinės-emocinės, savitarnos bei virtualios realybės VR / AR.
Kovo 21–25 dienomis mokyklos komandos narės mokytojos Ingrida Jurevičienė, Daina Jonavičienė ir Ingrida Janulaitienė dalyvavo darbo ir mokymosi vizite Rumunijoje, Cluj Napoca mieste, specialiojo ugdymo įstaigoje. Susitikime dalyvavo 19 pedagogų iš Turkijos (Bursa / Yıldırım Huma Hatun Ozel Egitim Anaokulu), Lietuvos (mūsų mokykla), Latvijos (Rīgas 2.Pamatskola), Portugalijos (Montelavar, Portugal Agrupamento De Escolas Lapiás), Serbijos (Belgrado Anton Skala pradinė mokykla) ir Rumunijos (Grădinița Specială Cluj-Napoca). Antrojo ,,Erasmus+“ projekto partnerių susitikimo metu pagrindinis dėmesys buvo skirtas specialiųjų poreikių mokinių kognityvinių įgūdžių ugdymui, naudojant skaitmenines technologijas ir programas.
Priimančiosios ugdymo įstaigos Grădinița Specială direktorė Naidin Ioana bei projekto koordinatorė Andreea Dulca pasveikino atvykusius partnerius. Atidarymo ceremonijos metu šeimininkai nustebino dalyvius tradiciniais šokiais, kuriuos atliko klausos negalią turintys mokiniai iš Cluj Napoca specialiosios vidurinės mokyklos, skirtos mokiniams su klausos negalia. Darželio vaikai svečiams įteikė sveikinimo atvirukus. Ibrahim Onur Gökdoğan kūrybinės dramos metodu organizavo dalyvių susitikimo, bendravimo veiklas. Institucijų partnerių atstovai diskutavo apie panašius ir skirtingus savo šalyse ugdymo aspektus, pasidalijo švietimo sistemų praktika apie specialųjį ugdymą. Po pietų partneriai susitiko miesto Unirii aikštėje ir dalyvavo Tarptautinės Dauno sindromo dienos renginyje, kurį organizavo tėvų„ auginančių vaikus su Dauno sindromu, asociacija.
Antrąją dieną vyko komandinis darbas trijose grupėse, kurioms vadovavo projekto komandos narės Andreea Dulca, Liana Mușuțan ir Andreea Pușcuță. Kiekviena komanda aplankė įstaigos ugdymo aplinkas: grupių kambarius, kineziterapijos, Snoezelen bei individualios terapijos kabinetus, valgyklą. Turėjome galimybę pamatyti vaikų užsiėmimus ir bendrauti su specialiojo ugdymo mokytojais, kurie supažindino su konkrečios didaktinės medžiagos taikymu užsiėmimuose. Pedagogės Andreea Dulca, Liana Mușuțan ir Andreea Pușcuță pristatė skaitmenines programas, skirtas mokinių, turinčių įvairiapusių raidos sutrikimų ir specialiųjų poreikių, kognityviniams įgūdžiams tobulinti. Bendradarbiaudami su partneriais, praktinių užsiėmimų metu mokėmės valdyti ir pritaikyti ugdymo procese skaitmenines programas ,,Învață Jucând Românește“, „Learning shapes“, „Educational games: kids visual and memory“, „Learning colors“, „Memory and attention training for kids“, „Circle Triangle Square“ ir kt. Atrinktų ir įvertintų skaitmeninių programų naudojimas gerina mokinių pažinimo kompetenciją, IKT įgūdžius, didina mokymosi motyvaciją bei aktyvumą, padeda mokytis atsižvelgiant į skirtingus poreikius, lygius bei numatytus tikslus. Liana Mușuțan taip pat pristatė pačios sukurtą programą, skirtą regos ir klausos dėmesiui bei atminčiai ugdyti. Projekto koordinatorių susitikime Ibrahim Onur Gökdoğan surengė mokymus, kaip sukurti mokomuosius programos naudojimo vaizdo įrašus ir kaip įkelti juos į projekto svetainę.
Trečiąją dieną projekto partneriai buvo pakviesti dalyvauti Cluj Napoca Babeş-Bolyai universiteto specialiojo ugdymo ir pedagoginės psichologijos fakulteto dėstytojų organizuotuose seminaruose: ,,Skaitmeninių technologijų taikymas, mokant specialiųjų poreikių mokinius matematikos“ (Carmen David PhD), ,,Skaitmeninių technologijų taikymas specialiajame ir įtraukiajame ugdyme: prieinamos medžiagos“ (Marian Pădure PhD), ,,Skaitmeninės socialinės istorijos" (Cristina Costescu). Seminarų metu vyko praktiniai užsiėmimai. Didelį susidomėjimą sukėlė inovatyvus išmanusis technologinis prietaisas bei jo taikymo galimybės regos sutrikimų turintiems asmenims. Šio prietaiso pagalba pedagogai gali kurti piešinius bei tekstus iškiliuoju formatu, kurie padeda akliesiems pažinti pasaulį. Susitikimo pabaigoje dalyviai pasidalijo įspūdžiais, visiems įteikti dalyvio pažymėjimai.
Ketvirtąją dieną įstaigoje vyko komandinio darbo užsiėmimas „Skaitmeninių programų naudojimo specialiajame ugdyme privalumai ir iššūkiai“. Dalyviai, naudodami „Menti“ programą, įvertino projekto metu vykdytų veiklų naudą ir iššūkius, analizavo ir diskutavo.
Paskutinę vizito Rumunijoje dieną projekto komandą priėmė Cluj Napoca provincijos tarybos viceprezidentas, specialiojo ugdymo inspektorė bei patarėja. Prie apvalaus stalo dalijomės ,,Erasmus+“ projekto ,,Digital approaches at SEN Education“ galimybėmis bei nauda ugdymo kokybės gerinimui.
Vizito Rumunijoje metu susipažinome su šios šalies istorijos ir kultūros paveldu: lankėmės gotikinėje Šv. Mykolo bažnyčioje, stačiatikių metropolio katedroje, ,,Salina Turda“ druskos kasykloje, etnografiniame parke ,,Rumulus Vuia“, kur, vaikščiodami muziejuje po atviru dangumi, atradome tradicinę Rumunijos architektūrą.
Paskutinę projekto užsiėmimų dieną skyrėme refleksijai – aptarėme ir įvertinome vykdytas veiklas, numatėme kito susitikimo programą, dalyviai užpildė „Google“ vertinimo anketą, kurioje išsakė šio mobilumo veiklos vertinimą. Remiantis testo rezultatais, 55 % dalyvių „Erasmus+“ mobilume dalyvauja pirmą kartą ir turi mažai žinių apie „Erasmus+“ programas. Dauguma dalyvių geba naudotis technologijomis ir 50 % jų naudoja šias technologijas ugdymui. Bendraudami ir bendradarbiaudami su projekto partneriais iš Turkijos, Rumunijos, Serbijos, Latvijos bei Portugalijos, patobulinome skaitmeninę kompetenciją, IKT įgūdžius. Rumunijoje įgytą patirtį pritaikysime specialiųjų poreikių mokinių ugdyme. Susitikimo metu atrinktas programas integruosime į ugdymo procesą, stebėsime ir įvertinsime mokinių kognityvinių įgūdžių pokyčius.
Šis projektas yra finansuojamas iš Europos komisijos „Erasmus+“ programos.
Projekto koordinatorė Ingrida Jurevičienė
Mokytojos Daina Jonavičienė, Ingrida Janulaitienė
2022 kovas
ES PROGRAMAVIMO SAVAITĖ
„#CODEWEEK 2021“ MOKYKLOJE
Spalio 9–24 dienomis buvo paskelbta ES programavimo savaitė. Tai visuomeninė iniciatyva, kurios tikslas yra sudominti programavimu ir skaitmeniniu raštingumu. Kartu su tarptautinio ,,Erasmus+“ KA229 projekto ,,Skaitmeninio turinio pritaikymas specialiajame ugdyme“ (angl. ,,Digital approaches at SEN Education“ (SENdata) partneriais renginyje dalyvavo ir mūsų mokyklos jaunesniųjų klasių mokiniai. Aktyviai į veiklas įsitraukė mokytojos Ingrida Jurevičienė, Janina Balukonienė, Ingrida Janulaitienė, Birutė Vansevičienė, Vaiva Siutilienė ir logopedė Aušra Stoškienė. Pažintinės, orietacinės veiklų metu bei logopedinėse pratybose mokiniai atliko įvairias kodavimo ir edukacines veiklas bei užduotis ,,Code.org“, ,,Jigsawplanet“ programomis.
Integruotoje dailės ir technologijų pamokoje, mokiniai, pradėdami nuo mažų žingsnelių, taip pat mokėsi programavimo pagrindų. Ugdytiniai kūrė paveikslėlius ,,Pixel Art“ technika. Iš pradžių buvo pateiktos lentelės, pagal kurias skaičiuodami ir spalvindami mažus kvadratėlius, vaikai sukūrė paveikslėlius. Atlikdami šią užduotį, mokiniai ugdė atidumą, loginį mąstymą, mokėsi pažinti spalvas. Ugdytiniai, sužavėję šia interaktyvia menine veikla, sukūrė nuostabius darbus.
Komanda, suburta iš pradinių lavinamųjų klasių mokinių, atliko užduotis su edukacine bitute-robotu (angl. ,,Bee-bot App Floor robot“). Mokytoja Vaiva Siutilienė pristatė šio naujo įrankio galimybes ir sudomino ugdytinius programavimu žaidžiant. Šioje veikloje vaikai mokėsi nuoseklaus mąstymo, orientuotis erdvėje, skaičiavimo.
Dalyvaudamos „#CodeWeek2021“ veiklose, mokytojos drąsiai pasirinko ir kūrė kūrybines užduotis, skatinančias skaitmeninį mąstymą, problemų sprendimą bei kūrybišką komandinį darbą. Mokydamiesi programuoti, ugdytiniai geriau suprato, kaip veikia technologijos, tobulino savo įgūdžius bei gebėjimus, bendradarbiaudami kartu ieškojo naujų idėjų ir kūrė inovacijas. Išradingas technologijų naudojimas pamokose – puikus būdas išplėsti vaikų galimybes mokantis.
https://www.youtube.com/watch?v=gRJuIXE7u34&t=80s&ab_channel=IngridaJurevi%C4%8Dien%C4%97
Mokytoja Ingrida Jurevičienė
2021 spalis
„ERASMUS+“ PROJEKTO PARTNERIŲ
SUSITIKIMAS SERBIJOJE
Spalio 11–15 dienomis mūsų mokyklos komandos nariai: direktorius Juozas Jančius, mokytojos Ingrida Jurevičienė ir Vaiva Siutilienė dalyvavo tarptautiniame „Erasmus+“ projekto ,,Digital approaches at SEN Education“ (SENdata) darbo ir mokymosi vizite Serbijoje, Belgrado mieste, Antono Skalos mokykloje.
Šio projekto tikslas – stiprinti specialiųjų poreikių turinčių mokinių vystymosi raidą, taikant informacines technologijas ir skaitmenines programas, jas pritaikant 6 ugdymo aplinkos srityse: motorikos, kalbos, kognityvinės, socialinės-emocinės, savitarnos bei virtualios realybės VR / AR.
Antono Skalos mokyklos mokytojai pristatė skaitmenines programas, skirtas mokinių, turinčių įvairiapusių raidos sutrikimų ir specialiųjų poreikių, socialinės-emocinės raidos stiprinimui. Bendradarbiaudami su partneriais iš Serbijos, Rumunijos, Portugalijos, Turkijos, Latvijos, praktinių užsiėmimų metu mokėmės valdyti ir pritaikyti ugdymo procese skaitmenines programas „Lako sa Markom“, „Emotion game“, „Pappy Pals“, „Napko“, „Social story“. Stebėjome ir aptarėme filmuotas video veiklas, socialines-emocines kompetencijas ugdančių skaitmeninių programų praktinį taikymą pamokose. Darbo grupėse skaitmeninių technologijų pagalba kūrėme socialines istorijas, praktinių mokymų metu mokėmės „PECS“ paveikslėlių metodą pritaikyti skaitmeninėje erdvėje. Mokyklos logopedė Snežana Babovič Dimitrijevič demonstravo skaitmeninio roboto, skirto emocijų kūrimui ir atpažinimui, valdymą. Projekto dalyviai taip pat išbandė šio roboto galimybes, kurdami skirtingas emocijas.
Antono Skalos mokyklos direktorė Nataša Selic Stankovič supažindino su mokyklos edukacinėmis erdvėmis, darbo būdais ir formomis, šalies švietimo ir specialiojo ugdymo sistema.
Koordinatorė Ingrida Jurevičienė vedė projekto dalyviams mokymus, kaip užregistruoti mokyklą ir su ugdytiniais dalyvauti „CodeWeek 2021“ renginyje. Tai Europos sąjungos programavimo savaitė, kurios tikslas – sudominti programavimu ir skaitmeniniu raštingumu. Bendradarbiaudami projekto dalyviai atliks skaitmenines kodavimo užduotis virtualioje erdvėje. Mokytoja Vaiva Siutilienė pasidalijo savo patirtimi, naudojant Code.org programą, kurioje kodavimo užduotys pateikiamos pagal mokinių turimus IKT įgūdžius. Mokydamiesi programuoti, ugdytiniai geriau supranta, kaip veikia technologijos, tobulina savo įgūdžius bei gebėjimus, randa naujų idėjų ir kuria inovacijas.
Susitikome su Belgrado universiteto specialiojo ugdymo ir reabilitacijos fakulteto dekane, kuri pristatė specialiojo ugdymo sistemą, specialistų rengimą šalyje ir savo universitetą. Taip pat dalyvavome susitikime su mokytojų kvalifikacijos kėlimo centro darbuotojais, diskutavome apie specialiojo ugdymo sistemas savo šalyse.
Vizito Serbijoje metu susipažinome su šios šalies istorijos ir kultūros paveldu: lankėmės ant Dunojaus kranto pastatytoje Belgrado tvirtovėje, kur gėrėjomės bastionais, Nikolos Teslos muziejuje susipažinome su fiziko N. Teslos gyvenimu ir jo išradimais. Didžiausią įspūdį paliko nuostabaus grožio Šv. Savos bažnyčia.
Džiaugiamės, kad, bendraudami su projekto partneriais iš Turkijos, Rumunijos, Latvijos bei Portugalijos, patobulinome skaitmeninę kompetenciją, IKT įgūdžius, anglų kalbos žinias. Serbijoje įgytą patirtį pritaikysime specialiųjų poreikių mokinių ugdyme.
https://www.youtube.com/watch?v=Lw13YjfMGiE&ab_channel=IngridaJurevi%C4%8Dien%C4%97
Šis projektas yra finansuojamas iš Europos komisijos „Erasmus+“ programos.
Mokytojos Ingrida Jurevičienė, Vaiva Siutilienė
2021 spalis
„ERASMUS+“ PROJEKTAS
,,DIGITAL APPROACHES AT SEN EDUCATION“ (SENDATA)
Naujus mokslo metus pradėjome su gera žinia apie laimėtą Europos Sąjungos lėšomis finansuojamą tarptautinį „Erasmus+“ projektą ,,Digital approaches at SEN Education“ (SENdata) (Skaitmeninis požiūris į specialųjį ugdymą). Tai „Erasmus+“ KA229 mokyklų mainų partnerysčių projektas Nr. 2020-1-TR01-KA229-094323_6, kuris truks dvejus metus. Projektą koordinuojanti šalis Turkija bendradarbiavimo veiklai subūrė Rumunijos, Portugalijos, Latvijos, Serbijos ir Lietuvos specialiojo ugdymo įstaigas. Pagrindinis tikslas – stiprinti specialiųjų poreikių turinčių mokinių vystymosi raidą, taikant informacines technologijas. Vykdant projektą „SENdata“, planuojama užtikrinti, kad ugdytiniai galėtų naudotis informacinėmis technologijomis ir skaitmeninėmis programomis, jas pritaikydami 6 ugdymo aplinkos srityse: motorikos, kalbos, kognityvinės, socialinės-emocinės, savitarnos bei virtualios realybės VR / AR. Taikant IKT programas, bus palaikomos ir stiprinamos specialiųjų poreikių mokinių regėjimo, klausos, skaitymo, rašymo, socialinės ir bendravimo žinios, gebėjimai ir įgūdžiai. „Erasmus+“ projektas ,,SENdata“ orientuotas į autizmo spektro bei raidos sutrikimų turinčius jaunesniųjų klasių mokinius. Skaitmeninių programų integravimas į ugdymo procesą pagerins individualią vaikų, turinčių skirtingų poreikių, raidą. Šių programų turinys bus klasifikuojamas, sisteminamas, parengti vaizdo įrašai, kaip naudoti jas specialiajame ugdyme.
Projekto koordinatorė Ingrida Jurevičienė
2020 lapkritis